استقلال خلیج فارس به جای استقلال ایران؛ چرا که نه؟
100419
بازی برد- برد برای آبی‌ها
11 ارديبهشت 1403 12:37
همان طور که از روزهای گذشته زمزمه آن به گوش می رسید و شایعه اش در شهر پیچیده بود، رسما اعلام شد که نام  شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس، به باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال خلیج فارس تغییر می کند.

روزنامه گل

مهندس آرشا اسماعیل پور- همان طور که از روزهای گذشته زمزمه آن به گوش می رسید و شایعه اش در شهر پیچیده بود، رسما اعلام شد که نام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه های هلدینگ خلیج فارس، به باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال خلیج فارس تغییر می کند.

در روز ملی خلیج فارس، روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ضمن تبریک روز ملی خلیج فارس، با اشاره به اینکه پسوند«خلیج فارس» نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، به نقل از علی عکری مدیرعامل این شرکت نوشت:«براساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید تیم محبوب استقلال، به تیم استقلال خلیج فارس تغییر می‌یابد. این اقدام، گامی مهم برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، سودده کردن این باشگاه، حرکت استقلال خلیج فارس در تراز جهانی و ان‌شاءلله کسب توفیقات در شأن این تیم در عرصه‌های بین‌المللی است

هرچند برخی انتقاد ها و مخالفت ها از سوی بخشی از هواداران منتسب به استقلال در فضای مجازی و همچنین تعداد کمی از پیشکسوتان در این رابطه مطرح شد، اما رصد فضای مجازی و همچنین رسانه ها نشان می دهد که تقریبا اکثر هواداران و پیشکسوتان اگر موافق این تغییر نباشند، دست کم مخالفتی هم با آن ندارند.

باشگاه استقلال مانند رقیب خودش یعنی پرسپولیس، طی دهه های گذشته تا به امروز چند بار تغییر نام و پسوند داده اند. قبل از انقلاب نام این باشگاه تاج بود که هنوز هم برخی از هواداران تیم محبوب شان را با این نام خطاب می کنند و مانند پرسپولیس خواهان بازگشت نام قدیمی و اصیل خود هستند. بعد از انقلاب نام آبی پوشان استقلال بود که بعد به استقلال تهران تغییر کرد. در ادامه این نام استقلال ایران شد و اکنون هم که قرار است استقلال خلیج فارس شود.

البته تجربه نشان می دهد که اغلب این قبیل پیشوند و پسوند ها جز در اسناد رسمی یا برخی گزارشگران فوتبالی لفظ قلم، چندان استفاده و ادا نمی شود و در زبان محاوره ای کاربردی ندارد. استقلال چه آن زمان که پسوندی نداشت و چه بعد ها که تهران و در ادامه ایران شد اغلب با همان نام استقلال معرفی می شود. حتی به جای جمله باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال ایران هم همواره در اخبار و زبان محاوره از نام استقلال یا باشگاه استقلال استفاده می شد.

از طرف دیگر همین حالا هم پسوند استقلال ایران است و استفاده از خلیج فارس که نماد اصلی کشور محسوب می شود نه تنها تفاوت چندانی ندارد که شاید از یک زاویه بهتر هم باشد. سالها است که کشور های عربی حاشیه خلیج فارس با استفاده از ظرفیت و قدرت و ضریب نفوذ بالای فوتبال تلاش می کنند تا مرسوم و رسمی و شناخته شده نام خلیج فارس برای جهانیان را به یک نام جعلی و جدید تغییر دهند و کاری کنند تا کم کم گوش جهانیان به این واژه جعلی عادت کند. حالا استقلال به عنوان یکی از قدرت های و یکی از پزافتخار ترین باشگاه های آسیا می تواند در راستای خدمت به ایران و ایرانیان پرچمدار نام بزرگ و پرافتخار خلیج فارس در آسیا و حتی فراتر از آن باشد.

اگر ازتمام توضیح وتوجیهات منطقی و غیر منطقی هم بگذریم، قطعا دراین شرایط هزینه کردن برای استقلال به عنوان پرچمدار نام خلیج فارس در آسیا و جهان که نماد و افتخار میهن است، در یک جنگ تبلیغاتی با برخی از کشورهای عرب منطقه می تواند توجیه کننده باشد. به عبارت دیگر حالا استقلال به تنهایی باید در جبهه فوتبال از تاریخ و اعتبار کشوریعنی "خلیج همیشه فارس" دفاع کند و مانند یک معامله دوسر سود و بازی برد- برد برای آبی ها باشد، یعنی هم نام آبی بیکران خلیج فارس را درمستطیل فوتبال تکرار کند و خودش هم از این نام بزرگ اعتبار بگیرد!

#پیج رسمی روزنامه گل
داغ ترین خبرها
تازه ترین خبرها